KeyDance.org - כאב

כאב מאת אייל שמש

כשיש לי כאב, אני שמח. אני עוצר ומקשיב. כי כאב הוא מתנה גדולה. כאב זה הדרך של הגוף לתקשר עם המודעות שלנו.
בחברה המודרנית, מקובל ונהוג לברוח מהכאב – וזה פספוס גדול. הכאב זוהי השפה בה הגוף מדבר איתנו. זוהי שפה בשיטה הבינארית – 0 ו-1, כן או לא. בעזרתה אנחנו אמורים להקשיב לגוף ולפעול. כואב – לא טוב. לא כואב – טוב.
כמובן שהכאב הוא "לא נעים", כי הוא צריך להניע אותנו לפעולה.
ממש כמו שתינוק, שאין לו דרך אחרת לתקשר, משתמש בבכי או לא בכי, כדי להשיג את מה שהוא צריך וזקוק לו.

לשמחתינו, הכאב הוא הרבה יותר מתוחכם מ-0 ו-1. בתור התחלה, יש רמות שונות של "כאב", ושל "לא כאב" – עונג. הסקאלה הרבה יותר רחבה מ-0 ו-1. למשל, אנחנו יכולים לא לחוש בכאב בזמן שאנחנו עומדים. לצד זה, אנחנו יכולים גם לחוש שהעמידה או היציבה היא מענגת – וזה דרגה אחרת של "לא כאב".

הכאב הוא משהו חי, יש לו צורה, גודל, כיוון. הוא אנטומיה בפני עצמו. ואם נקשיב לו, הוא יכול לכוון אותנו להקשרים בגוף ולסיבות העמוקות בגללן הוא צץ. זה קריטי עבורנו להבין את ההקשרים והסיבות לכאב שאנו חווים. כמו שכבר ידוע וברור, למעט מקרים בהם מדובר בטראומה חיצונית, המקום הכואב הוא לעיתים קרובות, לא מקור הבעיה, אלא המקום שנוטל על עצמו את העומס, ולכן קשה לו והוא כואב.
כשאנחנו חוזרים על תנועתיות לא נכונה לגופנו, הגוף מדבר איתנו, התודעה, בשפה של כאב. הכאב מופיע בצורה מדורגת, אלא שהרבה אנשים לא מקשיבים לגוף כשהוא מדבר חרישית, אלא שומעים אותו רק כשהוא כבר ממש מרים קולו וצועק בכאב שלא ניתן להתעלם ממנו.



 
עוד דבר מעניין בהקשר הזה, הוא שאם אנחנו לא מקשיבים לגוף ולא נותנים תשומת ליבנו, הכאב מתגבר עד שבשלב מסויים – הוא מפסיק. הכאב שהפסיק לא מעיד על פתרון בעיה. הבעיה נשארה והיא עדיין מחלישה ומסוכנת לנו, אך הכאב הפסיק משום שהגוף התייאש מאיתנו, שלא הקשבנו לו.
ממש כפי שילד שבוכה, אם לא יקבל מענה, הוא יגביר את הבכי, אך לא ימשיך לנצח. בשלב מסוים הוא יפסיק ובפעם הבאה שירצה לקבל תשומת לב, יעבור לפרובוקציות קשות יותר כמו – אלימות. כך גם גופנו. בפעם הבאה שאחד מתפקודי הגוף יפעל בצורה לא תקינה, הגוף לא ידבר, אלא יצעק ויצרח, כך נוצרות פציעות חמורות, פריצות דיסק למשל.

לדאבוננו, מה רוב האנשים עושים עם הכאב? אותו "בכי" או ביטוי של מקום בגוף, שעובד קשה עבורנו? משתיקים אותו. לוקחים משככי כאבים. כאילו היינו נותנים לתינוק שבוכה מפאת רעב, משהו שיחליש לו את הבכי כך שלא נשמע אותו.
 
אז מה כדאי לעשות כשמופיע כאב?
מה שאני ממליץ לעשות הוא מה שאני עושה כבר למעלה מ-15 שנים כשמתעורר בגופי כאב, ואני מעביר לך זאת כפי שאני למדתי ממורי ורבי – שון גודמן האחד והיחיד:
לעצור :) לשכב על הגב בהרפיה מלאה (שאוואסנה ביוגה),
להרגיש ולהיות בכאב. להקשיב לו.
להרגיש – מה הגודל שלו, מה הצורה שלו, מאיפה הוא מתחיל ואיפה מסתיים?
למלא אותו בנוכחות, להרגיש אותו תלת מימדי.
אם בעקבות הכניסה לכאב, צץ כאב נוסף – מצויין. להיות גם בו, הגוף חושף לנו את ההקשרים שלו.
בהרבה מקרים, כשנכנס אל תוך הכאב –הוא יתחזק. 
אל תבהלו, הוא בדרך החוצה, משום שאנו שמים את תשומת ליבנו אליו. "תמיד הכי חשוך לפני עלות השחר".
תרפו מול הכאב שלכם, תנו לו להתבטא, בהרבה מהמקרים, בשלב מסויים בתירגול, הכאב פשוט יעלם.



מאת אייל שמש

מטפלים בגוף או מגע, מורי יוגה, פלדנקרייז, פילאטיס וכל תחומי הגוף, מוזמנים לסדנת בוקר - נפלאות האנטומיה היישומית עם אייל שמש
קי דאנס ישראל  054-5535022 דוא"ל. info@keydance.co.il | חפשו אותנו ב-
לייבסיטי - בניית אתרים